Tuesday, July 24, 2012

Sembelit

Pagi ni nak cerita tentang sembelit.




Pernah mengalami sembelit? Jangan main-main sembelit ni. Bayangkan tak membuang selama 9-10 hari...gesa nak membuang ada, tapi benda kat dalam tu taknak keluar.

Saya pernah kena sembelit yang teruk macam ni. 9 hari yer tidak membuang. Hanya Allah saja yang tahu betapa terseksanya jiwa raga saya masa tu. Macam-macam tips orang bagi. Semua saya cuba tapi tak menjadi. Tips2 tu kalau baru sembelit 2-3 hari boleh lah guna kot tapi kalau dah 9 hari tu...heheee i don't think so :-)

Punca sembelit? Kurang makan makanan berserat dan kurang minum air. Saya kena sembelit tahun lepas masa bulan puasa. Gara-gara terover makan rendang daging. Mengikut kata doktor, daging ni susah hadam. Jadi bila kita makan daging, kita perlukan air yang banyak. Selain tu boleh amalkan makan betik dan Nestle yogurt bliss. Tapi ini untuk amalan setiap hari sebelum kena sembelit bukan selepas dah kena sembelit.

Lagi satu punca sembelit ialah selalu menahan diri daripada membuang air besar. Gara-gara tak berkenan dengan tandas. Anda di luar sana pernah tak kena macam ni?

Apa sebenarnya yang berlaku bila sembelit ni?


Apabila makanan bergerak menerusi kolon iaitu usus besar, kolon akan menyerap air daripada makanan semasa ia membentuk bahan buangan/najis. Pengecutan otot pada kolon kemudiannya akan menolak najis ke rektum (bahagian akhir pada usus besar). Setelah najis sampai ke rektum, ia telah menjadi keras kerana kebanyakan air telah diserap.
Sembelit berlaku apabila kolon menyerap telalu banyak air atau jika otot kolon mengecut secara perlahan atau lembab menyebabkan najis bergerak ke arah kolon secara terlalu perlahan. Akibatnya, najis akan menjadi keras dan kering.



Ini ialah Herb-Lax, ramuan asas produk ini terdiri daripada kombinasi perubatan tradisional dan moden. Herb-Lax mengandungi 9 herba semulajadi* : alfalfa leaves, senna leaves, anise seed, blue malva flower, buckhorn bark, licorice root, fennel seed dan culver's root. Sifat semulajadi Herb-Lax yang menggalakkan tindakan pembersihan yang lembut terbukti bersesuaian secara klinikal untuk digunakan oleh tubuh kita untuk jangka masa panjang.

Apakah fungsi Herb-Lax?
  • Membersihkan najis yang tersekat
  • Merangsang usus untuk mempercepatkan proses pembersihan secara lembut kepada najis yang tersekat atau tersimpan lama dalam tubuh kita.
  • Membantu masalah sembelit.
  • Tindakan pembersihannya yang lembut boleh mengembalikan semula proses semulajadi pergerakan usus (natural bowel movement) dan membantu masalah sembelit.

9 herba semulajadi (kandungan Herb-Lax)

Senna Leaves
Merangsang tindakan pembersihan yang lembut pada usus dan perut, membercepatkan proses detoksifikasi dan mengurangkan penyerapan lemak.

Buckhorn Bark
Melembutkan najis untuk memudahkan pergerakan dan memberikan lembapan kepada usus.

Licorice root
Membantu proses detoksifikasi

Fennel seeds
Mengeluarkan toksin yang terkumpul  akibat lebihan makanan dan pengambilan alkohol, membantu pencernaan dan berkesan untuk masalah sembelit dan kembung perut atau usus.

Anise seeds
Merangsang pengeluaran jus gastrik untuk membantu proses pencernaan.

Rhubart root
Herba yang banyak digunakan dalam perubatan Cina sebagai antibiotik.

Blue malva flower
Membantu proses detoksifikasi dan mengimbangi tekstur kulit.

Culver's root
Membantu masalah lebihan air dalam badan dan asma.

Alfalfa leaves
Membersihkan usus, darah dan hati.


Berminat untuk mendapatkan Herb-Lax?
Retail price : RM52.50 (Semenanjung Malaysia), RM55(Sabah & Sarawak)

Boleh hubungi saya di 019-6671210 | heriaty.omar@gmail.com untuk sebarang pertanyaan/pesanan. 


4 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...