Saturday, July 7, 2012

Tips menyusukan bayi selepas kelahiran

Kenapa ramai ibu yang gagal menyusukan bayi mereka?
Saya pun pernah gagal dulu. Yes, i did failed once. Tapi saya jadikan kegagalan itu sebagai satu pengajaran untuk saya bangkit dan perbaiki diri.

Ok, ni saya nak bagi tips.

Situasi ni biasa happened to those yg bersalin kat private hospital.
Private hospital ...ni their main concern is keselesaan patient. Itu mmg no one.

So, bila bersalin kat private hosp ni ikut pengalaman saya yg dah 2x bersalin kat private ni, after bersalin tu, dorang mmg akan bagi si ibu berehat yer. They wont ask u to breastfeed your baby unless u request to do so.

Why?

Because they know u are tired and they want you to rest. They'll give yr baby fm.
But takleh salahkan dorang, they just want to do their best 4 yr wellbeing.

So, kita kene la bagitau dorang b4 bersalin tu.
"Nurse, nanti after bersalin, saya nak susukan baby saya. Jgn bagi dia formula milk"

Sbb baby ni kalo dah kene sumbat dgn fm, mmg lepas tu kalo sua breast, sampai ke sudah tanak nyonyot asik tido jer.

Masa ameera, saya pesan btol2 dkt nurses tu jgn bagi FM sebab I want to bf my baby. Alhamdulillah, within 1 hr after birth , i manage to bf her. And guess what, she is so natural at it :-)

Susukanlah baby anda, he or she deserve it . Kalau Allah bagi kita mengandung, takan la Allah tak bagi kita susu untuk susukan anak kita. Carilah ilmu penyusuan. Yakin kita boleh menyusukan. Mesti yakin. Insya - Allah.

Ingin bertanya, sila emel saya di heriaty.omar@gmail.com atau sms/call 019-6671210.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...