Tuesday, August 14, 2012

Keperluan Nutrisi bagi Ibu Menyusukan


Keperluan pemakanan bagi wanita yang menyusukan bayi adalah sama dengan wanita hamil. Walau bagaimanapun, seorang wanita yang menyusukan anak memerlukan 200 lebih kalori setiap hari daripada yang diperlukannya semasa hamil, dan adalah penting untuk 200 kalori itu datang dari makanan yang berkhasiat. Wanita menyusukan bayi biasanya hilang 0.5-2 kg setiap bulan tanpa menyekat pengambilan kalori mereka.

Protein

Ibu yang menyusukan perlu makan 2-3 hidangan protein setiap hari. Satu hidangan adalah bersamaan dengan 3-4 auns daging, ikan atau ayam. Sumber protein yang baik datang dari:
  • Daging
  • Ayam
  • Makanan laut
  • Telur
  • Keju
  • Susu dan yogurt
  • Tauhu
  • Kekacang
Nota mengenai makanan laut : Food and Drug Administration (FDA) mengesyorkan agar ibu-ibu yang menyusukan tidak makan ikan yu, ikan todak, king mackerel atau tilefish kerana kandungan merkuri yang tinggi.

Kalsium

Pengambilan harian kalsium untuk ibu-ibu yang menyusukan adalah 1,300 miligram sehari. Membaca label pemakanan boleh membantu memastikan anda mendapat kalsium yang cukup. Sebagai contoh, satu cawan susu atau yogurt mengandungi 300 miligram kalsium. Sumber-sumber terbaik kalsium adalah:
  • Susu
  • Yogurt
  • Keju
  • Jus oren yang diperkaya dengan kalsium
  • Tauhu yang diperkaya dengan kalsium

Zat Besi

Zat Besi juga penting bagi ibu-ibu yang menyusukan bayi. Jika anda berumur 18 tahun atau lebih muda, anda perlu mendapatkan 10 miligram zat besi setiap hari. Bagi mereka yang berumur lebih daripada 19 tahun, pengambilan harian yang dicadangkan ialah 9 miligram. Sumber zat besi yang adalah dari:
  • Daging
  • Ayam
  • Makanan laut
  • Kekacang
  • Buah-buahan kering
  • Kuning telur

Vitamin C
Ibu-ibu yang menyusukan memerlukan lebih Vitamin C daripada yang mereka perlukan semasa mengandung. Jika anda berumur 18 tahun atau lebih muda, anda perlu mendapatkan 115 miligram vitamin C setiap hari. Mereka yang lebih daripada 19 tahun perlu mendapatkan 120 miligram sehari. Sumber vitamin C yang baik termasuk:
  • Buah-buahan sitrus
  • Brokoli
  • Tembikai
  • Kentang
  • Bell Pepper
  • Tomato
  • Kiwi
  • Kobis bunga
  • Kobis

Vitamin dan Mineral

Ibu-ibu menyusukan bayi perlu mengambil beberapa jenis multivitamin yang mengandungi 100 peratus 'recommended dietary allowance' (RDA). Jika anda mahu, anda boleh terus mengambil vitamin pranatal anda atau tambahan mineral - walau bagaimanapun, ia mengandungi zat besi yang lebih banyak daripada yang diperlukan untuk menyusukan bayi. Jika anda mempunyai masalah dengan kejutan sembelit atau perut, beralih ke multivitamin umum yang mengandungi 100 peratus 'recommended dietary allowance' (RDA).

Cecair

Menyusukan anak memerlukan anda perlu minum sekurang-kurangnya 8 cawan air setiap hari. Minum segelas air setiap kali anda menyusukan bayi anda. Selain air, cecair lain yang baik adalah jus, susu dan sup.
Pergerakan yang aktif dan cuaca yang panas akan meningkatkan keperluan cecair dalam tubuh anda. Oleh itu, minum air dengan lebih banyak jika anda seorang yang aktif atau semasa cuaca panas.


Terus terang saya katakan, sebagai seorang ibu menyusu, saya tidak mampu untuk melengkap diet seharian dengan semua yang di atas. Tapi tidak mengapa, kerana saya dah ada Set Family Wellness add on with Alfalfa dan Ostematrix.

Protein = ESP
Kalsium = Ostematrix
Zat Besi/Vitamin & Mineral = Vita-Lea with Iron Formula & B-Complex
Vitamin C = Sustained Release Vita-C
Milk Booster = Alfalfa





Berminat untuk mendapatkan set untk penyusuan di atas?
Untuk pesanan, hubungi saya di heriaty.omar@gmail.com | 019-6671210 | add saya di FB anda - Yati Omar macam kat FB Badge belah atas kanan blog ini.


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...