Monday, September 9, 2013

Cara Mengira Keperluan Kalori Harian

Berikut ialah cara untuk MENGIRA KEPERLUAN KALORI HARIAN berdasarkan konsep BMR.
Sebelum itu jom kita fahami dulu apa itu BMR.

Tahukah anda bahawa semasa kita berehat, duduk, baring, tidur pada setiap hari badan kita masih memerlukan tenaga untuk mengepam darah, bernafas dan mengalirkan darah ke seluruh organ dalam tubuh kita.

Tenaga yang tubuh kita gunakan untuk proses ini dipanggil BMR.

Konsepnya, setiap apa yang kita makan pada setiap hari akan menjadi tenaga yang membolehkan tubuh kita bekerja.

Akan tetapi apabila kita makan lebih dari apa yang tubuh kita perlukan, maka makanan itu akan di simpan sebagai lemak. Haaa... ini yang kita TAKNAK.

Jadi kalau kita nak buang lemak sekali gus menguruskan badan kita perlu makan kurang dari apa yang badan kita perlukan, dan badan kita akan membakar lemak untuk menghasilkan tenaga.

Berikut ialah cara kira BMR atau kadar tenaga asas makanan kita.


Basal Metabolic Rate (BMR)

BMR = jumlah kalori minimum yang diperlukan oleh badan kita untuk hidup.
*Jumlah BMR setiap individu adalah berbeza bergantung kepada berat, tinggi dan umur.

BMR (PEREMPUAN) : 655 + (9.6 X berat dalam kg) + (1.8 X tinggi dalam cm) - (4.7 X umur dalam tahun)

BMR (LELAKI) : 66 + (13.7 x berat dalam kg) + (5x tinggi dalam cm) - (6.8 x umur dalam tahun)

Contoh Cik Fatimah,
Perempuan
Berat = 55kg
Tinggi 156cm
Umur 36

.
Pengiraan :
BMR = 655 + (9.6 X 53) + (1.8 X 156) - (4.7 X 36)
         = 655 + 528 + 280.8 - 169.2 = 1294.6 kalori


Daily Calorie Requirement (DCR)
DCR =  jumlah kalori harian bergantung kepada aktiviti dan keaktifan kita sepanjang hari.

Cara kira DCR
• BMR x 1.2 (kurang atau tiada senaman, kerja di meja)
• BMR x 1.375 (senaman ringan/bersukan 1-3 hari/minggu)
• BMR x 1.55 (senaman sederhana/bersukan 3-5 hari/minggu)
• BMR x 1.725 (senaman berat/bersukan 6-7 hari/minggu)
• BMR x 1.9 (senaman berat setiap hari/bersukan dan latihan fizikal atau 2x sehari seperti pelumba maraton)


BMR dari contoh di atas ialah 1294.6 kalori dan katakan si contoh tak bersenam lansung.
DCR = 1294.6 kalori X 1.2 = 1553.52 kalori

Jadi, kalau nak kurus. Pastikan pengambilan kalori kurang dari 1553.52

TAPI PASTIKAN TIDAK KURANG DARI BMR = 
1294.6
Kerana jika kurang dari BMR akan bawa kemudaratan.



Apa Produk Shaklee Yang Boleh Membantu Mengawal Kalori Harian & Menurunkan Berat Badan ?

Shape Up Set Shaklee boleh membantu. 





Harga bagi setiap produk :
Cinch Shake Mix = RM183 , 765g tahan 1 bulan
Cinch Tea = RM139 , 28 sachet tahan 1 bulan
Lecithin = RM56 , 120 biji tahan 1 bulan
Herb Lax = RM56 , 120 biji tahan 2 bulan

Dapatkan diskaun hingga 20% hari ini dengan mendaftar sebagai AHLI SHAKLEE. 
[+] Keahlian seumur hidup
[+] Tidak ada yuran tahunan
[+] Tidak perlu beli produk setiap bulan untuk "maintain" keahlian
[+] Dapat "cash back" jika cukup syarat

Klik link untuk baca kisah kejayaan mereka yang telah KURUS dengan SHAPE UP SET SHAKLEE.

Untuk membeli SET KURUS Shaklee, anda ada 2 cara pilihan :

1) Membuat pembelian online secara terus dengan Shaklee Malaysia. Pembayaran dengan kad kredit atau kad debit >> BELI SET KURUS SEKARANG (Untick mana-mana box yang tidak berkaitan)

atau 

2) Anda boleh menghubungi saya untuk pembelian,

SMS/Whatsapp : 019-6671210
Fanpage : I Love Vitamins

* COD bagi Kota Warisan, Cyberjaya, Putrajaya, Dengkil, KLIA, Salak Tinggi, Nilai dan kawasan sekitar
* Penghantaran ke seluruh Malaysia dengan POSLAJU, GDEX dan CITYLINK

1 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...