Thursday, December 5, 2013

Entri POYO : Kalau nak anak bijak, masa mengandung amalkan lah makan minyak ikan :-P

Entri ni saya dedikasikan KHAS buat anak bujang saya yang tersayang .. ecehhh
Buat anak mama yang comel, manja yang mama sayang sangat2, Amirul Luqman.

Nama Amirul Luqman ni bermaksud pemerintah yang bijaksana.

Izinkan saya berceloteh panjang sket yer kali ni.

September 2006, saya kena admit kat KPJ Seremban sebab demam + kidney infection. Ada protein dalam urine. Siap kena buat ultrasound bagai kat kidney. Masa tu rasa macam dah nak mati ke aku. Dah la baru setahun kawin masa tu. Husband pulak belayar. Masa kena detect penyakit tu, husband baru balik cuti. Sedih, speechless .. blur masa tu.
Yelah elok2 sihat tiba2 dapat penyakit berkaitan buah pinggang. Tak takut ke?

3-4 hari jugak kot admitted kat KPJ. Nasib baik lah pakai company GL kan. Beribu jugak lah bil hospital masa tu .. huhueee. Takpe, itu memang staff benefit dan saya layak menerimanya... hihii

Lepas discharge tu memang manjang kena follow up. Tiap2 bulan follow up. Dok bertapa kat klinik Dr. Jeff kat KPJ tu. Orang dah la ramai, 2-3 jam gak menunggu nak sampai giliran. Private hospital pun ramai orang? Iyer ramai. Satu patient dalam 15-20 minit dalam bilik doc. So, kalau masa sampai dapat turn no 15. Paham2 jela baper lama nak menunggu... huhuee.

Lepas tu bulan baper ek, December 2006 kot. Saya pegi follow up. Lepas buat urine test, protein masih ada lagi. Aduhhhh.. Dr, Jeff suruh buat X-Ray. Tapi sebelum tu dia tanya saya, bila last period. Saya kata saya dah 2 bulan tak datang period tapi itu normal sebab period saya memang tunggang langgang sket ... ekekee. Dr. Jeff terus call lab suruh buat UPT kat balance urine saya tadi. And guess what? I'm pregnant. Masa tu memang speechless tapi happy :-)

Nak dijadikan citer lepas scan, saya dah 9 weeks pregnant rupanya. Hahaa... punye lama tapi aku tak tahu. Lepas tu Dr. Jeff tanya nak check up dengan siapa. Saya kata nak check up dengan Dr. Ishak, gynae sebelah klinik Dr. Jeff ajer sebab selama ni masa dok menunggu turn nak jumpa Dr. Jeff tu, saya selalu nampak ibu2 mengandung dok kuar masuk klinik Dr. Ishak.

Sebelum tu choppp.. kang jadi kontroversi pulak kenapa saya memilih gynae lelaki.
Nak tau kenapa? Sebab kat KPJ masa tu ada 3 orang gynae.
Pertama : Doktor pempuan tapi non-muslim
Kedua : Doktor lelaki tapi non-muslim
Ketiga : Dr Ishak and he is a muslim

Dan saya nak anak saya disambut kelahirannya oleh seorang Muslim.
Dan lagi satu his expertise. Dr. Ishak dah 25 tahun menjadi gynae. Dia seorang doktor pakar yang saya kira dah terlebih banyak pengalaman. Dan saya sendiri nak yang terbaik untuk diri dan anak dalam kandungan saya. Itu sahaja. FULL STOP.

So, masa first check up dengan Dr. Ishak tu, dia suggest ambil fish oil brand Neurogain. Dia kata based on pemerhatian dia yg dah berpuluh tahun ni (wife doc ni paeditrician kat KPJ jugak), anak2 yang mak dia makan minyak ikan masa preggy memang akan jadi bijak. So, saya pun ikut jelah. Apa doktor cadangkan yang baik, saya ikut sahaja.

Dan pada hari ini, my dear Amirul Luqman dah berumur 6 tahun.
Dan dia memang seorang anak yang bijak.
Nak kata rajin sangat tu tidak lah pun ... hahaa
Manjang mengadap ipad je keje budak tu.

Ni result exam dia baru2 ni. As a mother. i am so proud. Sejuk perut mama mengandungkan Amirul.


Ada 3 orang pelajar 6 years yang terpilih sebagai PELAJAR TERBAIK. And my dear Amirul is one of them. Congrates sayang, mama as so happy for you. Muahhhh..


Tahun 2014 ni Amirul dah nak masuk Darjah 1.
Untuk sekolah sesi agama petang dia, saya daftarkan dia dekat sekolah under ABIM.
So far dia dah start his classes on 1 December baru ni. So far so good. Mudah2 an Amirul jadi anak yang soleh berjaya dunia dan akhirat. In Shaa ALLAH.

*** Update 14 April 2015 ***
Amirul Luqman sekarang dah darjah 2. Sekejap ajer masa berlalu. Masa darjah 1 haritu, Amirul dapat nombor 1 untuk peperiksaan akhir tahun. Alhamdulillah, suami saya siap terkejut lagi sebab anak dia memang tak penah bukak buku kat rumah. Asyik mengadap games ajer. Saya bersyukur Amirul dikurniakan ALLAH otak yang cerdas. 
Sekarang ni dia dah darjah 2. Subjek kegemaran dia ialah Matematik dan Sains. Subjek yang dia paling menyampah ialah Pendidikan Seni dan Visual .. hahaaa.

Antara aktviti yang saya suka buat dengan Amirul ialah saya suka bagi dia soalan Matematik yang susah (untuk level budak darjah 2) dan saya akan suruh dia congak (kira dalam kepala). Aktviti ni saya suka buat dalam kereta. 
Saya dapati Amirul mempunyai ingatan yang kuat walaupun kadang2 saya tengok kalau saya explain kat dia tu, dia macam sambil lewa ajer dengar. Dah style macam tu agaknya. Tapi bila tanya balik, dia faham apa yang saya ajar.
*** End Update ***

Itulah dia cerita Amirul Luqman dan minyak ikan.
Nak percaya atau tidak, nak amalkan minyak ikan atau tidak, terpulang.
Pilihan masing-masing.

Masa mengandungkan Ameera pun sama jugak, saya makan fish oil as per suggested by Dr. Ishak. Yes, 2 times pregnancy, same gynae, same hospital. They have my complete medical report, so why should i go to somewhere else kan :-)

Lagi 3 tahun Ameera pulak nak masuk sekolah (kindy) and kita tengok macam mana. Pandai macam abang ke tak? Hahaaa...

*** Update 15 April 2015 ***
Adik Amirul, Ameera dah 3 tahun 3 bulan sekarang ni. Saya dapati Ameera sangat suka bermain jigsaw puzzle. Selalunya suami saya yang akan bermain jigsaw puzzle dengan Ameera. Saya assume suami saya lah yang buatkan puzzle tu. Sebab puzzle yang suami saya belikan bukan puzzle biasa tapi puzzle yang agak susah untuk budak 3 tahun. 
Satu hari tu, entah macam mana saya ternampak Ameera bermain jigsaw puzzle sorang2. Saya duduk kat sebelah dia. Saya terkejut. Saya melihat dia match kan satu persatu puzzle tu hingga siap. 
*** End Update ***

So, buat ibu2 hamil di luar sana. Nasihat saya silalah amalkan fish oil (minyak ikan) semasa mengandung. Demi untuk anak kita jugak, bukan anak orang lain pun kan.

Dulu, masa preggy saya tak kenal Shaklee lagi. Sebab tu saya consume Neurogain.
In Shaa ALLAH, kalau ada rezeki nak mengandung lagi (ehemm... "kalau" yer... hahaaa), memang saya sebat OmegaGuard ajer lah kan. Haii.. dah jual Shaklee takan makan Neurogain pulak, mengada lah tu ... haiipppp.

Kenapa kena pilih OmegaGuard?
Baca kat SINI.

Harga Omegaguard = RM136 , 90 biji , tahan 3 bulan.

Sila hubungi saya untuk pembelian produk Shaklee,

SMS/Whatsapp : 019-6671210
Fanpage : I Love Vitamins

* COD bagi Kota Warisan, Cyberjaya, Putrajaya, Dengkil, KLIA, Salak Tinggi, Nilai dan kawasan sekitar
* Penghantaran ke seluruh Malaysia dengan POSLAJU, GDEX dan CITYLINK

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...