Monday, December 23, 2013

Kepentingan Protein Semasa Penyusuan (Breastfeeding)

Adakah keperluan diet seorang wanita yang menyusukan anak sama dengan wanita yang tidak menyusukan anak? TIDAK SAMA.

Kenapa TIDAK SAMA?

Kerana wanita yang menyusukan anak memerlukan lebih nutrien dan tenaga untuk penghasilan susu.
Salah satu nutrien yang SANGAT PENTING yang diperlukan oleh wanita yang menyusukan anak ialah PROTEIN.


PROTEIN & BREASTFEEDING

[TAHUKAH ANDA]
Wanita yang menyusukan anak memerlukan 2 kali ganda protein berbanding wanita yang tidak menyusukan anak.

Kenapa?
Ini kerana protein merupakan komponen utama dalam susu badan. Apabila seorang ibu yang menyusukan anak makan protein dengan banyak, ia akan membantu memaksimakan bekalan susu wanita tersebut (breast cepat bengkak).
[TESTIMONI ESP] Minum Energizing Soy PROTEIN Shaklee susu jadi banyak, baju basah-basah, anak tersedak-sedak

KEPERLUAN PROTEIN

Jumlah harian Protein yang disyorkan (RDA =  Recommended Daily Allowance) ,
- wanita hamil dan menyusu : 71 gram sehari
- bukan hamil dan bukan menyusu : 46 gram sehari

Tetapi wanita yang aktif menyusukan, contohnya ibu bayi kembar memerlukan bekalan protein yang lebih dari 71 gram sehari.

PROTEIN PUNCA KEGEMUKAN & TINGGI KOLESTEROL


Protein sangat bagus untuk milkbooster namun hati-hati kerana pengambilan protein yang terlalu banyak setiap hari akan mendatangkan kegemukan dan tinggi kolesterol. 


Apa diet ibu menyusu setiap sehari? Berapakah protein dan kalorinya?


Makan Pagi: 

Nasi lemak bersambal (400 kalori) + Telor mata kerbau (21 kalori) + Teh Tarik (120 kalori) = 541 kalori
Telor mata kerbau = 6.3g protein
Nasi lemak dan teh tarik ialah karbohidrat.

Pukul 10 pagi: 

Kuih karipap 3 biji (390 kalori) + Teh O (20 kalori) = 410 kalori
Tiada sumber protein. Semuanya karbohidrat.

Makan tengahari: 
Nasi 3 cawan (420 kalori) + Ayam kari (250 kalori) + Dalca Sayur setengah cawan (150 kalori) + Air Tembikai (80 kalori) =   900 kalori
100g ayam = 30g protein

Minum petang: 

Kopi susu (120 kalori) + Popia Goreng 3 biji (390 kalori) = 510 kalori
Tiada sumber protein. Semuanya karbohidrat.

Makan Malam: 

Nasi 3 cawan (420 kalori) + Ikan Tenggiri Masak Merah (142 kalori) + Kangkong goreng belacan (120 kalori) = 682 kalori
100g ikan = 26g protein

Jumlah protein = 62.3g atau mungkin cecah 71g jika saiz daging atau ikan lebih dari 100g

Jumlah kalori = (541 + 410 + 900 + 510 + 682) = 3043 kalori.

Apa akan berlaku jika tabiat makan ibu menyusu seperti di atas berlarutan selama 1 tahun?

Maklumlah ibu menyusu kan kerap lapar maka asyiklah makan :-)

Jika ibu menyusu bakar 2500 kalori tetapi makan 3043 kalori sehari maka mereka akan simpan 543 kalori setiap hari sebagai lemak. 543 X 365 hari = 198195 kalori setahun disimpan. Jadi dalam setahun berat akan meningkat sebanyak 24.77kg!! (198195 / 8000).

Kalau 2 tahun penyusuan ? Hampir 50kg !!!
*Setiap 8000 kalori yang terkumpul (tidak dibakar) akan menaikkan 1kg berat badan.

ESP SHAKLEE sumber protein Non-GMO yang Rendah Lemak dan Tiada Kolesterol


Setiap hidangan 3 sudu ESP Shaklee membekalkan 105 kalori sahaja dan 14g protein.

Mesti ada yang nak kata, Eh .. ingatkan ESP boleh bagi 71g protein sehari ?

Para pembaca sekalian, ESP bukan pengganti makanan tapi untuk mengisi ruang kekosongan zat protein dalam tubuh kita. Dan lagi ESP Shaklee ini sangat istimewa kerana ia mempunyai indeks glisemik rendah. Makanan dengan indeks glisemik rendah akan buat kita rasa kenyang lebih lama kerana glukosa dari makanan jenis ini dilepaskan sedikit demi sedikit ke dalam darah.


Maka, takdelah ibu menyusu rasa asyik lapar sahaja. Boleh skip dah minum pagi pukul 10 dan minum petang pukul 4 tu. 920 kalori dah boleh buang dari diet harian. Sebab tu ramai ibu menyusu yang amalkan ESP dapat bonus turun berat badan. 

[TESTIMONI ESP] " Guess what, now jeans dah size 27 " - kata Puan Aina yang pernah seberat 80kg semasa HAMIL.

Dan lagi, protein mudah musnah pada suhu yang tinggi. Jadi berkemungkinan protein dari makanan yang kita makan seharian tu sudah tidak ada. Kita cuma dapat rasa sedap sahaja. Pengambilan 

ESP - Soy Protein Isolate Powder



  1. Membekalkan tenaga berpanjangan dengan kebaikan protein berkualiti tinggi daripada tumbuhan dan membantu menahan rasa lapar.
  2. Serbuk ESP Shaklee merupakan sumber protein soya yang lengkap, iaitu 14 gram protein soya bukan GMO berkualiti tinggi termasuk sembilan asid amino penting yang diperlukan untuk proses sintesis protein tubuh.
  3. Berbanding protein daripada sumber daging, telur dan tenusu, ESP juga mengandungi kandungan lemak yang rendah tanpa laktosa dan kolesterol.
  4. Mengandungi lima vitamin B penting dan separuh daripada Nilai Harian kalsium.
  5. Protein soya bukan GMO ini dihasilkan di bawah Program Pengekalan Identiti atau Identity Preservation Program (IPP), di mana proses penanaman hingga pemprosesan kacang soya dipantau dengan teliti dan dilakukan dalam keadaan terkawal
  6. Selain dari menjadi milkbooster, ESP juga bagus untuk kulit kerana apabila diminum secara konsisten, protein dari ESP akan meransang pertumbuhan sel2 kulit baru, kulit makin gebu dan cerah. [TESTIMONI ESP] Kulit Wajah Bakal Pengantin 2 Tona Lebih Cerah Menjelang Hari Bahagia

Untuk membeli ESP Shaklee, anda ada 2 cara pilihan :

1) Membuat pembelian online secara terus dengan Shaklee Malaysia. Pembayaran dengan kad kredit atau kad debit >> BUY ESP NOW

atau 

2) Anda boleh menghubungi saya untuk pembelian,

SMS/Whatsapp : 019-6671210
Fanpage : I Love Vitamins

* COD bagi Kota Warisan, Cyberjaya, Putrajaya, Dengkil, KLIA, Salak Tinggi, Nilai dan kawasan sekitar
* Penghantaran ke seluruh Malaysia dengan POSLAJU, GDEX dan CITYLINK

1 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...