Wednesday, March 12, 2014

Cara Mengatasi Tabiat Suka Makan @ Asyik Lapar


Rasa pelik tak bila dah makan tapi masih lapar ?
Kadang-kadang tu pukul 1 dah makan nasi semasa lunch, then pukul 3 mula terasa nak makan semula.

Ada 2 sebab :

Pertama
tubuh anda sebenarnya "lapar nutrisi" kerana makanan yang anda makan setiap hari tidak membekalkan nutrisi yang secukupnya.

Cadangan:
Amalkan pengambilan multivitamin setiap hari bagi mengisi lompong nutrisi di dalam tubuh anda.

Kedua
makanan yang anda makan mempunyai bacaan Indeks Glisemik yang tinggi. 
Dalam bahasa "layman" , makanan yang punya bacaan Indeks Glisemik yang tinggi ni melepaskan glukosa ke dalam darah dengan kadar yang cepat. Jadi sebab tu anda cepat lapar. 

Sila rujuk gambarajah di bawah untuk ilustrasi.



Jelas? Bagus :-)

Contoh makanan dan Indeks Glisemik.



Berdasarkan gambarajah di atas, soya mempunyai bacaan Indeks Glisemik yang paling rendah. Cuma 16 sahaja.

Apa yang ditawarkan oleh Shaklee ?

Shaklee menawarkan ESP (Protein Soya) dan Vitalea (Multivitamin).
ESP dengan Indeks Glisemik Rendah 39 membekalkan tenaga dan rasa kenyang yang berpanjangan sepanjang hari.
Manakala Vita-Lea ialah multivitamin bagi mengisi lompong-lompong vitamin dalam tubuh.

Pernahkan anda membaca cerita tentang seorang lelaki gemok yang sudah mencuba pelbagai kaedah diet namun tak kurus2 jugak. Sampaikan doktor yang merawat dia untuk program kurus beliau pun dah tatau nak buat apa. End up dia pula yang kena marah dengan doktor tersebut sebab tak kurus2. Tragik kan.

Akhirnya entah bagaimana dia terjumpa satu kajian bahawa punca orang jadi gemuk dan suka makan ialah kerana tubuhnya kekurangan nutrisi. Jadi dia mula makan secara sihat mengikut piramid makanan. 

Jika anda boleh makan setiap hari 100% mengikut piramid makanan, baguslah. Tetapi jika tak boleh, anda boleh cuba Vitalea Shaklee, multivitamin pertama di dunia beserta dengan ESP, protein unggul dari Shaklee.



Jangan lupa baca artikel2 lain tentang kebaikan ESP dan Vitalea.

Psstt... ESP tengah SALE di sepanjang bulan Oktober 2014 ni tau.


-------------------------------------------
SMS/Whatsapp : 019-6671210
Fanpage : I Love Vitamins
* COD bagi Kota Warisan, Cyberjaya, Putrajaya, Dengkil, KLIA, Salak Tinggi, Nilai dan kawasan sekitar
------------------------------------------

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...